Educação com Tecnologia

Páginas

  • Licença de Uso
  • Página inicial

segunda-feira, 16 de outubro de 2017

FOSTERING COLLABORATIVE KNOWLEDGE WITH CMAPTOOLS IN GEOGRAPHY CLASSROOM



Autores: Campelo, L F e Piconez, Stela C Bertholo (FE-USP)


Concept maps create opportunities for students to show meaningful relationships between concepts taught in Geography. They are concise representations of the conceptual structures that favor the learning of these structures. However, unlike other didactic materials, concept maps are not self-instructive and depend on the teachers teaching position towards collaborative learning and, therefore, are more meaningful for students. Their use also depends on the familiarity that students have with both content to be learned and with digital applications such as CmapTools. It is a strategy appropriate to the paradigm shift from traditional assessment to qualitative and formative learning processes, so that they are potentially meaningful and allow for the integration of reconciliation and differentiation of concept meanings. Its rationale is based on David Ausubel’s cognitive learning theory. It is a technique developed in the mid-seventies by Joseph Novak and his colleagues at Cornell University in the United States. In this article, we present the results of research carried out on the teaching and learning of geographic concepts with 38 students of a high school in Brazil. Initially the students individually created the concept maps on paper before presenting the key concepts to the teacher. Subsequently, they were subdivided into pairs. The CmapTools application, in a collaborative way, created the opportunity to create a new concept map that was analyzed and peer-reviewed. The results showed significantly improved conceptual quality maps than when constructed individually, thus indicating more meaningful and profound conceptual understanding.


 CLIQUE AQUI para abrir o PDF.


Postado por stelapiconezblogspot às 08:51
Enviar por e-mailPostar no blog!Compartilhar no XCompartilhar no FacebookCompartilhar com o Pinterest
Marcadores: Apresentação, PDF

Nenhum comentário:

Postar um comentário

Postagem mais recente Postagem mais antiga Página inicial
Assinar: Postar comentários (Atom)

CATEGORIAS

  • Apresentação (4)
  • Artigo (19)
  • Dissertação (6)
  • Infografia (5)
  • Livro (15)
  • Página Web (19)
  • PDF (15)
  • Teóricos (1)
  • Tese (15)
  • Vídeo (10)

Arquivo do blog

  • ►  2019 (10)
    • ►  abril (10)
  • ►  2018 (2)
    • ►  janeiro (2)
  • ▼  2017 (6)
    • ▼  outubro (6)
      • FOSTERING COLLABORATIVE KNOWLEDGE WITH CMAPTOOLS I...
      • DESAFIOS DA SUSTENTABILIDADE EDUCACIONAL E AS CONT...
      • The Top 200 Tools for Learning - 2017
      • Como Criar um Blog no Blogspot
      • CONCEPT MAPPING IN HIGH SCHOOL: AN EXPERIENCE ON T...
      • Uso de Blog: contribuições para formação docente e...
  • ►  2016 (13)
    • ►  dezembro (4)
    • ►  junho (4)
    • ►  abril (1)
    • ►  março (4)
  • ►  2015 (12)
    • ►  setembro (7)
    • ►  maio (2)
    • ►  março (1)
    • ►  janeiro (2)
  • ►  2014 (25)
    • ►  novembro (11)
    • ►  outubro (1)
    • ►  maio (1)
    • ►  abril (1)
    • ►  março (1)
    • ►  fevereiro (2)
    • ►  janeiro (8)
  • ►  2013 (44)
    • ►  dezembro (2)
    • ►  novembro (35)
    • ►  outubro (7)

G1 > Educação

Carregando...

UOL RSS Tecnologia

Carregando...

SlideShare

Pesquisa sobre REA de Universidade de São Paulo
Congresso ANDEA / Mackenzie - 29_08_2013 de Universidade de São Paulo
Ecossistema Conhecimento Conectado de Universidade de São Paulo

Links Úteis

  • Biblioteca Digital Mundial
  • CENPEC - TIC e Educação
  • COURSERA
  • e - Aulas USP
  • EDX.org
  • Folha Educação
  • Folha Tecnologia
  • Instituto Ayrton Senna
  • Khan Academy
  • KMI CoLearn
  • Lista de Massive Open Online Courses
  • MIT
  • Nova Escola
  • Olhar Digital
  • Plano Nacional de Educação
  • Portal do Professor
  • Portal MEC
  • REA e Redes Sociais - KMI Open University
  • REA UNESCO
  • Revista Latino-Americana de Educação a Distância
  • VEDUCA

Pesquisar este blog

Total de visualizações de página

Creative Commons. Tema Viagem. Imagens de tema por bopshops. Tecnologia do Blogger.